פרשת חיי שרה – כיצד לבחור בת זוג

חשיבותה של האשה.

פרשת חיי שרה עוסקת בשני נושאים מרכזיים:

  • מיתת שרה וקבורתה.
  • נישואי יצחק לרבקה.

אם נתבונן, את קבורתה של שרה עושה אברהם באופן מלא בעצמו. לעומת זאת, את נישואי יצחק לרבקה משאיר אברהם לעבדו ולאחר מכן אברהם אבינו נעלם ולא מסופר עליו יותר כלום.

מדוע? מה הקשר בין הדברים?

פעילותם של האבות נעשו יחד ומכולן של האימהות – "חכמת נשים בנתה ביתה".

מניין אנו יודעים זאת? כיוון שלא מסופר כלום על אברהם לאחר מיתת שרה. אברהם בלי שרה אינו יכול לפעול מאומה בעולם הזה. לכן, כשמופיע על במת ההיסטוריה האב השני – יצחק, צריך גם אם שנייה – רבקה, לכן מיד לאחר מיתת שרה מבין אברהם שהוא סיים את דרכו ודואג למצוא אשה לבנו.

ואת נשאל: מדוע אברהם טורח לקחת לבנו אשה מחרן וכי אין נשים טובות בארץ ישראל? זאת ועוד, הרי אברהם ידע שאנשי חרן מקולקלים, כפי שנראה בהמשך ממעשיו של לבן, אם כן מדוע לא חש אברהם לחפש אשה מארץ ישראל?

מצאנו שלש תשובות בדברי רבותינו לשאלה זו:

  • מדרש הגדול: “אמר אברהם: הואיל ואני מגייר אגייר ממשפחתי ומבית אבי שהם קודמים לכל". לפי דברים אלו, היה אפשר לשאת אשה גם מבנות ארץ ישראל, אלא שעניי עירך קודמים ולכן רצה אברהם לגייר אנשים ממשפחתו הנמצאים בחרן.
  • רש"ר הירש: אם יצחק היה לוקח אשה מבנות ארץ ישראל היתה קיימת סכנה שיצחק וזרעו יושפעו בצורה שלילית כיוון שאז יהיה קרוב למשפחתה של אשתו, אך אשה שתגיע מארץ רחוקה, כמו פדן, תהיה דווקא מושפעת ממשפחתו של יצחק לטובה.
  • רבנו ניסים: "שהיו בני כנען מוטבעים בתכונות רעות". כלומר, אברהם העדיף מישהי שמשפחתה עובדת עבודה זרה מאשר מישהי עם מידות מקולקלות, כי את מידותיו של האדם הרבה יותר קשה לתקן מאשר את דעותיו הרעות.

ומניין שהיו לבני כנען מידות מקולקלות? אומר הכתוב:

"וכמעשה ארץ כנען אשר אני מביא אתכם שמה לא תעשו".

מכאן נלמד כמה חובה עלינו לדבוק באנשים עם מידות טובות ויראת שמים לפני שדואגים לכל שאר הדברים שפחות נחוצים בחיינו.

שבת שלום.